PARTI rozpočet na Strednej odbornej škole strojníckej sa aj v roku 2025 niesol v znamení kreativity, spolupráce a obrovského nadšenia našich žiakov. Celý proces opäť ukázal, že keď dostanú mladí ľudia priestor na realizáciu vlastných nápadov, dokážu premeniť aj bežné prostredie školy na miesto plné energie a inšpirácie.
Po úspešných skúsenostiach z minulého roka sa žiaci s chuťou pustili do hľadania nových riešení, ako spríjemniť a zlepšiť život v škole. Svojimi návrhmi dokázali, že im na školskom prostredí skutočne záleží a že vedia myslieť nielen prakticky, ale aj esteticky a ekologicky. Do súťaže sa nakoniec dostali štyri schválené projekty, ktoré medzi sebou zvádzali napínavý súboj o priazeň hlasujúcich.
V silnej konkurencii napokon zvíťazil projekt žiakov I. M triedy Altánok na školskom dvore, ktorý si získal 33 z 46 hlasujúcich žiakov. Tento nápad priniesol víziu vytvoriť miesto, kde sa môže vyučovanie presunúť pod holé nebo – do tichej, zelenej časti školského dvora. Myšlienka zaujal nielen svojou funkčnosťou, ale aj tým, že podporuje moderné formy učenia sa v príjemnom a podnetnom prostredí.
Žiaci triedy I. M sa do projektu pustili s veľkým odhodlaním – sami vytýčili priestor, pripravili návrh a navrhli podobu altánku. Ich zápal pre prácu a schopnosť spolupracovať boli obdivuhodné. Riaditeľka školy, Mgr. Katarína Zelenková, zabezpečila nákup potrebného stavebného materiálu a aj keď sa kvôli jesennému počasiu nepodarilo stavbu dokončiť v plánovanom termíne, vedenie školy rozhodlo o realizácii projektu počas jarných mesiacov, keď bude možné využiť priaznivé podmienky.
Veľkú pozornosť si zaslúžia aj ďalšie súťažné návrhy: Prístrešok pre bicykle, Hliníková bioklimatická pergola a Ateliér pod holým nebom. Každý z nich priniesol originálne nápady a ukázal, že žiaci dokážu vnímať potreby školy z rôznych uhlov pohľadu – od praktickosti cez estetiku až po ekologické riešenia.
Slabou stránkou tohto ročníka bola nižšia účasť žiakov na hlasovaní, čo bolo spôsobené tým, že štvrtý ročník maturantov a tretí ročník učňovského odboru sa hlasovania nezúčastnili z dôvodov konania skúšok.
V konečnom dôsledku si veľmi ceníme prepracovanosť jednotlivých projektov a záujem žiakov participovať na živote školy.
Tento ročník PARTI rozpočtu sa niesol aj v duchu väčšej spolupráce medzi triedami. Hoci bolo návrhov menej ako vlani, ich kvalita, premyslenosť a úroveň spracovania boli výrazne vyššie. Žiaci v dotazníkoch vyjadrili spokojnosť so samotným procesom a ocenili, že môžu byť aktívnou súčasťou rozhodovania o tom, ako sa ich škola rozvíja.
Ich entuziazmus a tvorivosť nám dávajú jasný signál, že takéto aktivity majú skutočný zmysel – učia žiakov prevziať zodpovednosť, spolupracovať a rozvíjať školu ako spoločný priestor, na ktorom im záleží.






