Hľadať - Kategórie
Hľadať - Obsah

Modernizácia výchovno-vzdelávacieho procesu v oblasti

programovania CNC-strojov

Projekt vychádza z požiadaviek zamestnávateľov v oblasti strojárskej výroby pre potrebu vzdelávania v predmete Programovanie CNC-strojov, ktorý bude prioritou aj v rámci rozvoja výchovy a vzdelávania v Centre odborného vzdelávania a prípravy pre strojárstvo pri SOŠ strojníckej Skalica. Škola dlhodobo pripravuje žiakov a zamestnancov strojárskej výroby pre ďalšie uplatnenie v praxi podľa potrieb trhu práce. Jednou z úloh Centra odborného vzdelávania a prípravy pre strojárstvo, ktoré bolo SOŠ strojníckej Skalica schválené od 14.7.2015 na 5 rokov, bude aj celoživotné vzdelávanie s cieľom pripraviť pre výrobné podniky kvalifikovanú pracovnú silu. Našim cieľom bude získať akreditáciu pre vzdelávanie v oblasti programovania CNC-strojov a poskytovanie vzdelávania žiakom, učiteľom a zamestnancom strojárskej výroby v tejto oblasti na základe požiadavky hlavne podniku INA SKALICA spol. s r.o., ktorý zamestnáva našich absolventov. Preto je potrebné modernizovať priestory učebne programovania CNC-strojov a zabezpečenie softwaru na uvedené aktivity.

Hlavnými cieľmi projektu je kontinuálne zvyšovanie úrovne odborných vedomostí a praktických zručností vo vyučovaní programovania CNC-strojov, zvýšenie efektívnosti vyučovania daného predmetu s ohľadom na úzke prepojenie teórie s praxou, riešenie praktických úloh a zadaní pre potreby odbornej praxe v strojárskej výrobe, príprava učiteľov a žiakov podľa požiadaviek zamestnávateľa, rozvoj stredného odborného vzdelávania v rámci Centra odborného vzdelávania a prípravy pre strojárstvo, zvyšovanie možnosti uplatnenia absolventov bez potreby ďalšej rekvalifikácie. Našou úlohou je modernizovať priestory odbornej učebne programovania CNC-strojov tak, aby spĺňala potrebný štandard na prípravu kvalifikovaných odborníkov pre strojársky priemysel.

 V súčasnosti disponuje škola len malou učebňou programovania CNC-strojov s kapacitou 8 miest pre žiakov, čo je nedostatočné, nakoľko za posledné dva roky sa zvýšil počet žiakov prijatých do  1.ročníka študijných odborov strojárskeho zamerania. Našim cieľom je zvýšiť kapacitu na 12 miest a rozšíriť tak učebňu o potrebné  technické vybavenie. Učebňu je potrebné pripraviť tak, aby mohla slúžiť aj na celoživotné vzdelávanie učiteľov a  absolventov školy, ktorí sa zamestnajú v strojárskych podnikoch. Škola začala spolupracovať s ÚPSVaR v rámci rekvalifikácie  dlhodobo nezamestnaných, ktorí sa môžu uplatniť na trhu práce, ak získajú potrebné vzdelanie zo strojárskych predmetov v rámci rekvalifikačného kurzu Obrábač kovov. Súčasťou vzdelávania je aj programovanie CNC-strojov.

V rámci projektu chceme modernizovať odbornú učebňu aj pre potreby mimoškolských aktivít žiakov a pre prácu s talentovanou mládežou. Škola zaznamenala za posledné dva roky výborné výsledky v strojárskej súťaži ZENIT na celoslovenskej úrovni v kategórii jednotlivcov a v kategórii zmiešaných družstiev žiakov stredných a základných škôl. V tejto činnosti chceme pokračovať aj v budúcnosti a jej súčasťou bude aj spolupráca so základnými školami v oblasti prezentácie a propagácie nedostatkových strojárskych odborov. Učebňa slúži aj pre záujemcov, ktorí si chcú zvýšiť kvalifikáciu v oblasti strojárstva v rámci dvojročného nadstavbového štúdia na našej škole.

Vzdelávanie v zmodernizovanej učebni je potrebné aj z dôvodu vzdelávania v duálnom systéme vzdelávania na základe podpísanej zmluvy od 1.9.2015 v odbore 2411 K mechanik nastavovač pre 24 žiakov. Takže pri delení žiakov na dve skupiny je potrebné zabezpečiť 12 miest s potrebným vybavením v odbornej učebni programovania CNC-strojov.

Modernizácia odbornej prípravy strojárov

Nedostatkom praktického vyučovania je pretrvávajúce klasické vyučovanie bez potrebného technického a moderného vybavenia odborných učební. Na základe prehodnotenia metód a foriem praktického vyučovania je nevyhnutné modernizovať učebne a priestory praktického vyučovania najmä v novom študijnom odbore so zameraním na programovanie a vizuálnu prezentáciu učiva. Bez potrebného technického vybavenia nie je žiak schopný nadobúdať praktické zručnosti pri programovaní. Dôležitou súčasťou úspešného vychovávania absolventov je otázka motivácie a ich aktivity vo výchovno-vzdelávacom procese, rozvoj samostatnosti a kreatívneho myslenia vo vyučovaní. Z hľadiska koncepcie rozvoja školy sa snažíme viesť žiakov k tvorivému učeniu a plnohodnotnému rozvoju so zreteľom na individuálne možnosti a schopnosti. Prenikaním vedy a techniky do výroby, zavádzanie automatizovaných systémov riadenia nás núti modernizovať aj výchovno-vzdelávací proces, ak chceme vychovávať plnohodnotných absolventov v oblasti programovania.

Cieľovou skupinou projektu sú žiaci študijných odborov so strojárskym zameraním, predovšetkým žiaci študijného odboru programátor obrábacích a zváracích strojov a zariadení, ktorí sa pripravujú počas štúdia pre potreby a prácu v automatizovaných prevádzkach.

 Žiakom chceme zabezpečiť kvalitnú prípravu pre potreby práce v priemysle. Novým vybavením odbornej učebne potrebnou didaktickou technikou budú mať možnosť nadobúdať vedomosti a zručnosti v oblasti programovania technologických postupov, strojových súčiastok, technického kreslenia a strojárskej technológie. Interaktívnym vyučovaním sa žiaci naučia potrebné odborné predmety zaujímavou formou, ktorá u nich vzbudzuje záujem o osobnostný a odborný rozvoj. Výchovno-vzdelávací proces bude z odborného hľadiska aktuálnejší, efektívnejší a optimalizovaný z hľadiska technického rozvoja žiaka. Žiaci budú mať možnosť získať potrebné vedomosti a zručnosti k úspešnému vykonaniu maturitnej skúšky z praktickej časti odbornej zložky. Prostredníctvom modernej didaktickej techniky chceme pripravovať žiakov tak, aby boli schopní vyrovnávať sa s meniacimi a náročnejšími požiadavkami technologickej praxe v priemysle. Popri vedomostiam, spôsobilostiam a zručnostiam sa musí každý žiak vyznačovať samostatnou a tvorivou prácou, ktorej súčasťou je intuitívne myslenie a aktívne osvojovanie si nových poznatkov vo vzťahu k svojej profesii. To je možné docieliť len moderným vybavením odborných učební, v ktorých je možné vyučovať vo vzťahu k praktickým zručnostiam.

Inovácia a racionalizácia vyučovacieho procesu vedie žiakov k aktívnej práci a samostatnému poznávaniu.

Cieľom výchovno-vzdelávacieho procesu je predovšetkým motivácia žiakov k nadobúdaniu odborných vedomostí a zručností pre potreby strojárskeho priemyslu, preverovanie ich vedomostí a zručností inovatívnym spôsobom vyučovania, fixácia učiva primeraným spôsobom s ohľadom na možnosti a schopnosti žiakov a následné diagnostikovanie získaných vedomostí.

Pri výchove a vzdelávaní budúcich strojárov a programátorov uplatňujeme požiadavky odbornej praxe s teoretickými znalosťami. Učivo je prepracované do didaktického systému, ktorý vychádza z aktuálnych potrieb pre odbornú prax. Každé učivo odborných predmetov obohacuje žiaka nielen vedomostne, ale zároveň ho pripravuje pre prácu v automatizovaných prevádzkach priemyslu. Poznanie žiakov neustále prehlbujeme a obohacujeme na základe konkrétnej praktickej činnosti, spolupracujeme s podnikmi na ďalšom uplatnení našich absolventov v praxi. Absolventi tak majú možnosť uplatnenia vo svojom odbore v našom regióne vo viacerých prevádzkach strojárskych a iných podnikov. Cieľavedomým uplatnením absolventov v praxi nevychovávame nezamestnaných ale aktívnych mladých ľudí, ktorí nájdu uplatnenie vo svojom odbore.

  1. Názov projektu: Mladí florbalisti medzi strojármi

  2. Ciele projektu:

  3. efektívne zlepšiť podmienky pre žiakov tried s rozšíreným vyučovaním telesnej a športovej prípravy

  4. zlepšiť prípravu žiakov na športové súťaže a podujatia so zameraním na florbal

  5. zvýšiť fyzickú zdatnosť mladých florbalistov

  6. rozvíjať pohybové schopnosti žiakov so zameraním na šport

  7. vytvoriť vhodné podmienky pre rozvoj florbalu v športových triedach

  8. zvýšiť kvalitu prípravy vo vyučovacom procese v rámci telesnej a športovej prípravy

  9. rozvíjať prípravu žiakov na florbalové podujatia organizované v rámci školy, regiónu a kraja

  10. klásť dôraz na podporu športovej aktivity žiakov v mimoškolských športových aktivitách

  11. rozvíjať športové povedomie žiakov v rámci školskej a mimoškolskej športovej činnosti

  12. efektívne rozvíjať spoluprácu medzi skalickými školami v organizácii športových podujatí zameraných na florbal

  13. pravidelne organizovať športové podujatia pre žiakov skalických stredných škôl

  1. Charakteristika projektu

    Stredná odborná škola strojnícka Skalica napĺňa od roku 2009 školský vzdelávací program aj v triedach s rozšíreným vyučovaním telesnej a športovej prípravy. V súčasnosti má škola otvorenú jednu športovú triedu v každom ročníku a v rámci programu sa snaží spĺňať podmienky športovej prípravy a práce s talentovanou športovou mládežou.

    V oblasti športu plníme úlohy a napĺňame školský vzdelávací program tak, aby sme vytvorili čo najlepšie zázemie pre mladých zanietených športovcov. Nielen odborné, ale aj materiálno-technické zabezpečenie je pre školu finančne náročné, preto je škola odkázaná na podávanie žiadostí o financovanie projektov. V posledných rokoch sme sa zamerali na dobudovanie a technické vybavenie posilňovne pre žiakov a učiteľov. V súčasnosti rozvíjame športové povedomie žiakov v oblasti športových aktivít zameraných na futbal a florbal.   Už niekoľko rokov sa usilujeme efektívne získať a využívať finančné prostriedky k tomu, aby sme v oblasti športu vytvárali podnetnejšie a kvalitnejšie podmienky pre mladé a nádejné talenty, podporovali ich usilovnosť, zanietenosť a cieľavedomosť.

    Šport v meste Skalica bol, je a bude neodmysliteľnou súčasťou života mladých aktívnych ľudí, ktorí vo voľnom čase rozvíjajú svoj športový talent. Základňa našich futbalistov a florbalistov z kruhu mladých strojárov sa rozširuje, čo si vyžaduje aj materiálno-technické zabezpečenie, zakúpenie športového vybavenia k tomu, aby sme mohli rozvíjať športové aktivity žiakov vo výchovno-vzdelávacom procese a mimoškolskom čase v rámci záujmových krúžkov.

    Naši mladí športovci reprezentujú Strednú odbornú školu strojnícku Skalica a zároveň aj mesto Skalica na rôznych športových podujatiach organizovaných nielen v rámci regiónu ale aj kraja. Našou snahou je, aby nás reprezentovali čo najlepšie, preto je potrebné pripraviť a zabezpečiť vyučovanie tak, aby mali vytvorené čo najoptimálnejšie podmienky pre športovú prípravu.

    Pozornosť budeme venovať hlavne motivácii žiakov a výchovno-vzdelávací proces chceme smerovať k rozvoju individuálnych zručností a schopností talentovaných žiakov, k ich lepšej príprave v oblasti telesnej a športovej prípravy. Aktivita žiakov športových tried je prvoradá a potrebná k rozvoju ich charakterových a vôľových vlastností, ale aj k ich duševnej a fyzickej kondícii. Optimálnym a diferencovaným prístupom chceme dosiahnuť mravný rozvoj žiakov, ich produktivitu a tvorivosť, systematický prístup k vytýčeným cieľom a úlohám k dosiahnutiu kvality vyučovania telesnej a športovej prípravy.

          Projekt je určený na podporu aktivít v oblasti práce s mládežou, zameraných na znižovanie vplyvu negatívnych vplyvov v spoločnosti mladých ľudí. Našim cieľom je ochrana mladých talentov pred negatívnymi javmi, nakoľko šport a športové aktivity sú fenoménom, ktorý spĺňa tento účel.

Návrh na ocenenie zamestnávateľa

Stredná odborná škola strojnícka Skalica navrhla na ocenenie podnik

INA SKALICA spol. s r.o.

za spoluprácu vo výchovno-vzdelávacom procese pri odbornom vzdelávaní a príprave, za implementáciu odborného vzdelávania do vyučovacieho procesu, za rozvoj a podporu odbornej prípravy žiakov v študijných a učebných odboroch strojárskeho zamerania, za modernizáciu výchovno-vzdelávacieho procesu a zvyšovanie kvality vyučovania materiálnym zabezpečením odborných učební.

Pevne veríme, že naša aktívna spolupráca s podnikom INA SKALICA spol. s r.o. bude pokračovať a stále budeme nachádzať možnosti jej zlepšovania.

Cenu ministra hospodárstva SR získala SOŠ strojnícka Skalica a podnik INA SKALICA spol. s r.o. za najlepšiu spoluprácu školy so zamestnávateľom.

 

Projekt: Zváračská dielňa

  1. Cieľ

  • zrekonštruovať priestory bývalej zvarovne v priestoroch praktického vyučovania v školských dielňach Strednej odbornej školy strojníckej Skalica

  • modernizovať praktické vyučovanie pre potreby výchovno-vzdelávacieho procesu v odbornom predmete technológia – technológia zvárania

  • zvýšiť kvalitu praktického vyučovania pre potreby vyučovania technológie zvárania

  • zabezpečiť žiakom podmienky pre kvalitnú prípravu

  • estetizácia a úprava priestorov zváračských dielní

  • implementácia moderných metód vyučovania do odborného výcviku

  • prepojenie teoretického vyučovania s odborným výcvikom pre potreby uplatnenia sa v odbornej praxi a profesiách

  • zakomponovať do teoretického vyučovania nadobúdanie vedomostí a zručností v oblasti zvárania

2. Charakteristika

    V roku 2012 bol Školský vzdelávací program STROJÁR rozšírený o nový 4-ročný študijný odbor Programátor obrábacích a zváracích strojov a zariadení. Stredná odborná škola strojnícka Skalica vychádzala z potrieb trhu práce a požiadaviek zamestnávateľov. Súčasťou študijného programu je predmet technológia, na ktorý nadväzuje odborný výcvik. V rámci odborného výcviku majú žiaci nadobudnúť potrebné vedomosti a zručnosti z technológie zvárania. Z toho dôvodu je potrebné vybudovať zváračskú dielňu, v ktorej naplníme obsah odborného vzdelávania v danom študijnom odbore od 3.ročníka – od 1.septembra 2014.

Predmet technológia poskytuje žiakom odborné technické vedomosti o ručnom spracovaní kovov, o jednotlivých technológiách strojového trieskového obrábania, o číslicovo riadených obrábacích strojoch a ich nastavovaní a o nekonvenčných metódach obrábania. Obsahom predmetu je aj tvorba technologických postupov a optimalizácia rezných pomerov.

V oblasti strojového obrábania cieľové vedomosti spočívajú v poznaní fyzikálnej podstaty procesu trieskového obrábania, voľby rezných pomerov pre rôzne materiály obrobku pri obrábaní rôznymi nástrojmi, v znalosti technológie jednotlivých spôsobov obrábania, ktoré sú okrem znalosti programovania predpokladom pre tvorbu riadiacich programov CNC strojov. Na dosiahnutie predpísaných vlastností obrobku je potrebné poznať aj nekonvenčné metódy obrábania. Cieľové zručnosti spočívajú v správnej voľbe technologického postupu pre jednotlivé spôsoby obrábania, vo využívaní technickej dokumentácie, STN a príslušných predpisov a prevádzkových podmienok. Správnou voľbou technologického postupu, spôsobu upínania obrobku a nástroja je žiak schopný zaručiť aj bezpečnú prevádzku stroja. 

Žiak študijného odboru Programátor obrábacích a zváracích strojov a zariadení získava potrebné vedomosti a zručnosti z technológie brúsenia, frézovania, sústruženia a zvárania. Jednotlivé tematické celky učiva sú prepojené s praktickým vyučovaním. Pre praktické vyučovanie nie je v priestoroch školských dielní vybudovaná zváračská dielňa, v ktorej majú žiaci daného študijného odboru získať praktické vedomosti a zručnosti v oblasti technológie zvárania.

Stredná odborná škola strojnícka
Ul. pplk. Pľjušťa 29, 909 01 Skalica

034/6645274 škola - sekretariát
034/6644979 školské dielne
034/6645362 vrátnica

Sme tiež na sociálnej sieti

DUÁLNE VZDELÁVANIE

Medzinárodná cena vojvodu z Edinburghu (DofE) Oceňujeme mladých ľudí, ktorí sa neboja veľkých cieľov

DofE
Talentcentrum

TU NÁS NÁJDETE

© 2021 SOŠ STROJNÍCKA SKALICA